Kunst weefwerk in de vitrines

Expositie weven in Weverijmuseum Geldrop

Expositie weefwerk van Marleen Jongen, Roos Cox en Anneke Kersten in Weverijmuseum Geldrop, Molenstraat 23 Geldrop 9 maart t/m 23 mei 2023 open woensdag t/m zondag 13-17 uur. Het weefwerk van de drie weefsters laat de veelzijdigheid van het kunstweven zien door toepassing van weeftechnieken en gebruik van verschillende materialen. www.weverijmuseum.nl Marleen Jongen-Dijk (Apeldoorn) volgde de opleiding Kunstweven aan het Story Instituut in Gent, België. Ze gebruikt het ambacht van het weven als basis en experimenteert met materiaal en textielbewerkingstechnieken. Ze zoekt daarin naar ongebruikelijke combinaties, dat leidt tot bijzondere textielobjecten. De liefde voor het werken met textiel zit Marleen in de genen. Als kind was er altijd de drang te creëren met stof en draad. Op enig moment kwam een weefgetouw op haar pad, tijdens haar opleiding tot jeugdwerkleidster. De interesse was gewekt en de fascinatie van het maken van ‘constructies’ met draad op een weefgetouw heeft haar nooit meer los gelaten. Weefde ze aanvankelijk vooral ‘meters’ voor kleding, gaande weg is ze meer gaan ‘spelen’ op en met het weefgetouw; haar weefwerk hoefde niet meer alleen ‘nuttig’ gebruikt te kunnen worden. Kleur en materiaal geven nieuwe uitdagingen in een proces van zich ontwikkelen tot ‘vrijer mens’. Het weefgetouw blijft daarbij een vast onderdeel als een voertuig dat je naar nieuwe bestemmingen brengt. www.atelierweefsel.nl

Roos Cox (Lent) wordt geïnspireerd door bijzondere materialen zoals papier en paardenhaar, die ze het liefst zelf verft. In haar weefsels zoekt ze naar ritme, ruimte en beweging. “Sinds ik als kind van mijn tante een simpel weefraampje kreeg en daar veel plezier mee had, heb ik altijd de wens gehad er ooit mee verder te gaan. Eind jaren tachtig heb ik de daad bij de wens gevoegd toen ik een weefcursus aangekondigd zag bij het Cultureel Centrum in Nijmegen. Daar gaf Erica de Ruiter les en heb ik van haar het weven geleerd. Hoewel ik gefascineerd kan zijn door complexe weeftechnieken, ben ik het liefst bezig met het experimenteren met diverse materialen, zoals bijvoorbeeld papiergaren, visdraad, metaaldraad en paardenhaar, soms zelfs allemaal gecombineerd. Ik laat me graag inspireren door wat ik om me heen zie en meemaak. Ik probeer deze dingen vast te leggen in schetsboeken en al doende ontstaan daar weefsels uit.

Anneke Kersten (Nijmegen) heeft in de jaren tachtig haar eerste weefopleiding gevolgd op een college in Eugene in de Amerikaanse staat Oregon. In de jaren negentig heeft zij zich verder ontwikkeld in de textielkunst door weefopleidingen in het Textielmuseum in Tilburg, de kaderopleiding Weven Speciaal en deelname aan museum-masterclasses. Door gebruik van koperdraad en andere verrassende materialen geeft zij kleur en vorm aan haar weefobjecten. “Landschappen, op reis of tijdens wandelen rondom huis, inspireren mij meestal, maar ook door thema’s krijg ik ideeën, waarmee ik aan de slag ga. Ik ga op zoek naar materialen, maak kleurenwikkels van cottolin garens, verf en schilder papier, wik en weeg; veel aandacht voor het ontwerpproces. En eenmaal toe om te gaan weven, dan speel ik met de schering en inslag op het weefgetouw“. www.annekekersten.nl.