Het Weverijmuseum viert haar 40-jarig jubileum

Het Weverijmuseum viert in het weekend van 21 en 22 oktober haar 40-jarig jubileum. Het museum is dan, tussen 13.00-17.00 uur, gratis toegankelijk voor alle bezoekers. Ook kun je deelnemen aan de vele gratis activiteiten en op ontdekkingstocht gaan in de vernieuwde winkel en het Museumcafé. Kinderen mogen meedoen aan diverse workshops en er zijn prijzen te winnen. Vier jij het jubileum met ons mee? Voor meer info bekijk weverijmuseum.nl.

De vrijwilligers en bezoekers in het zonnetje

Het Weverijmuseum is op 16 juni 1983 opgericht door enthousiaste vrijwilligers om de inventaris uit de textielindustrie veilig te stellen en het weefambacht levend te houden.

En met succes, want in 1987 ontving het museum al de 20-duizendste bezoeker. 17 jaar lang kon de organisatie gebruik maken van het kousenfabriekje NEKO in de H. Geeststraat, maar in 2000 trok het in de huidige locatie; voormalige Textielfabriek van Van den Heuvel in de Molenstraat. En nu anno 2023 is men volop bezig met vernieuwing en versteviging. Dankzij de interesse van de bezoekers en de bedrijvigheid van de vrijwilligers kan het museum nu haar 40-jarig jubileum vieren. Vandaar dat die twee doelgroepen tijdens het feestelijke jubileumweekend in het zonnetje staan.
Luister tijdens het jubileumweekend naar de prachtige verhalen van de rondleiders en wevers. Ontdek de patronenmakers, veter- en labelmakers en de grootste collectie historische weefgetouwen van Nederland. Weef mee aan een van de grootste wandkleden van Geldrop-Mierlo, bekijk hoe de theedoeken tot stand komen op de diverse weefmachines en geniet van muziek en lezingen. Maar laat je ook verrassen in de nieuw ingerichte winkel en het museumcafé, waar je bij elk besteld kopje koffie of thee een gratis plakje weverscake aangeboden krijgt. Ook aan de kinderen is natuurlijk gedacht. Zij kunnen meedoen aan een inspirerende weefworkshop. En elk half uur vindt er een tombola plaats waar je prijzen mee kunt winnen.
Jubileumtheedoek van Mariette Wolbert
Speciaal voor het jubileum breidt het museum haar vaste collectie theedoeken uit. De eerste ontwerper die de set theedoeken mocht ontwerpen is, zeer passend, vrijwilliger van het museum, en wever, Thera Berkhout. Haar sets zijn in 5 kleuren verkrijgbaar. En als kers op de taart is er ook een jubileumtheedoek ontwikkeld door ‘de koningin van de keukentextiel’ Mariette Wolbert. De vrijwilligers van het museum hebben hier een zeer persoonlijke bijdrage aan geleverd. De nieuwe theedoeken zijn tijdens het jubileumweekend te koop, dus wees er snel bij.