Vrijwilligersbeleid

In ons museum werken ongeveer 80 vrijwilligers. Natuurlijk vrijwilligers die altijd hebben gewerkt in de textielindustrie (zoals wevers) maar ook gastvrouwen, rondleiders, vrijwilligers die klassenbezoeken begeleiden, groepsbezoeken regelen of zorgen voor de PR via website en social media. 

Gelukkig heeft het museum ook mensen met een technische achtergrond voor reparatie en onderhoud van de collectie weefmachines of die handig zijn met ICT en digitale oplossingen.  

Om de vrijwilligers zoveel mogelijk te helpen en te ondersteunen bij hun belangrijke werk heeft het museum een vrijwilligersbeleid opgesteld:

 

Vrijwilligersbeleid Weverijmuseum

 

 

Uitgangspunten

  • Het Weverijmuseum bestaat dankzij de dagelijkse inzet van veel vrijwilligers. Bestuur en directie creëren dan ook een aantrekkelijke en veilige werkomgeving voor de medewerkers
  • Om de continuïteit van het museum te waarborgen zijn  bestuur en directie in gesprek met de Gemeente om te investeren in meer kwaliteit en professionaliteit. Daarbij wordt ingezet op een parttime betaalde directeur.  Verder kent het museum in principe geen betaalde functies. Waar noodzakelijk kan voor een beperkte periode externe deskundigheid en/of ondersteuning worden ingehuurd tegen een redelijke vergoeding.
  • Voor het museum gemaakte onkosten worden vergoed; o.a. gemaakte reiskosten.
  • Vrijwilligers van het museum vallen onder de collectieve ‘vrijwilligersverzekering’ (*1) van de Gemeente Geldrop-Mierlo.
  • Het museum biedt mogelijkheden voor een (onbetaalde) stage.
  • Vooralsnog vraagt het museum geen VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) van vrijwilligers.
  • Rechten en plichten van de vrijwilliger worden vastgelegd in een individuele ‘vrijwilligersovereenkomst’. Hierin wordt ook de plaats binnen de organisatie vermeld en de bijbehorende werkzaamheden c.q. inzet.  De vrijwilligersovereenkomst doet recht aan en is opgesteld in de geest van de wet (3 juli 2005) waarin de informatieplicht naar vrijwilligers is vastgelegd
  • Binnen de algemene website van het Weverijmuseum is (in de toekomst) een gedeelte afgeschermd voor de vrijwilligers met voor hen specifieke informatie. Alle vrijwilligers krijgen hiervoor een eigen inlog-account.

(*1) dekt aansprakelijkheid, ongevallen, verlies of beschadiging eigendommen, bestuurlijke verantwoordelijkheid. 

Werving en selectie

Een potentiële vrijwilliger meldt zich aan bij het museum of wordt benaderd door één van de vrijwilligers. Zijn/haar naam wordt doorgegeven aan de directie. Binnen een week wordt contact opgenomen en een kennismakingsgesprek gepland. In dit gesprek kijken we over en weer naar geschiktheid en de gewenste/beoogde functie binnen het museum, achtergrond en ervaringen, verwachtingen, werktijden c.q. inzet en wat verder relevant is. Er worden afspraken gemaakt m.b.t. de introductie en de ‘vrijwilligersovereenkomst’ wordt opgesteld en getekend.

Introductie en begeleiding

Naam, foto en functie worden binnen de organisatie bekend gemaakt via de interne nieuwsbrief.

Per (nieuwe) vrijwilliger wordt een individueel introductie programma afgesproken en de vrijwilliger wordt gekoppeld aan een ‘mentor’. Naast het inwerken op de beoogde taak komen tijdens de introductie ook onderwerpen voorbij als: het organisatieschema en de algemene taakverdeling, missie en visie van het Weverijmuseum, hoe te handelen bij calamiteit (het mogelijk deelnemen aan een AED/calamiteitentraining), het declareren van onkosten, verzekeringen en wat verder nuttig en noodzakelijk is.

De vrijwilliger krijgt ook een rondleiding door het museum door de eigen mentor of een andere vrijwilliger die hiervoor gevraagd is.

Is de vrijwilliger drie maanden in dienst van het museum dan wordt met hem/haar teruggekeken op de afgelopen periode en wordt (verder) gekeken naar kwaliteiten, wensen en ideeën.